Tijd-Lijn

De wachttijden binnen de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) in Nederland overschrijden de (treek)norm en lopen helaas nog steeds op. De mobiele applicatie Tijd-Lijn is ontstaan vanuit onderzoek naar de gepercipieerde Wacht-Tijd van psychiatrische patiënten in het Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht.

In grote lijnen informeert de Tijd-Lijn app de patiënt in realtime over zijn/haar persoonlijke wachttijd status. Daarnaast ervaart de patiënt meer regie over zijn/haar wachttijd proces en draagt de app zo bij aan het vergroten van de patiënt autonomie. De app versterkt de relatie tussen de zorginstelling en de patiënt vanaf het eerste moment door helder te communiceren en zo onduidelijkheden en teleurstellingen te voorkomen.

Anne van Turnhout studeerde Spatial Design en ontwikkelde het prototype voor Tijd-Lijn vervolgens tijdens de Master Crossover Creativity. Na haar afstuderen werkt ze vanuit het UMC Utrecht aan het realiseren van het project en ontwikkelde en pitchte ze in samenwerking met HKU X een aanvraag voor een SIA Take-off haalbaarheidsonderzoek. Deze aanvraag werd eind juni toegekend, dus het onderzoek is afgelopen september gestart!

Tijd-Lijn app